فهرست محتوا
معرفی اجزاء موتورهای ساید
کلگی موتور ساید
کلیه سیمکشیهای داخلی موتور ساید، در نهایت در قسمت بالای موتور ساید به خازنها و سایر لوازم مربوطه متصل میشوند و این قسمت از موتور توسط یک روکش بسته میشود. به این روکش کلگی موتور ساید گفته میشود.
گیربکس
مکانیزم انتقال قدرت در موتورهای ساید، توسط یک گیربکس انجام میگیرد. این گیربکس متشکل از چند عدد چرخدنده با سایز و گام مخصوص به خود میباشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید گیربکس موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
چرخدندههای واسطه
در موتورهای ساید، یک سری چرخدنده واسطه وجود دارد. این چرخدندهها عبارتند از چرخدنده ششضلعی، چرخدنده گرد کوچک و چرخدنده میکروسوئیچ.
چرخدنده ششضلعی بر روی شافت ششضلعی موتور نصب میشود که وظیفه انتقال حرکت موتور را برعهده دارد. چرخدنده ششضلعی به چرخدنده گرد کوچک متصل شده و چرخدنده گرد کوچک با چرخدنده میکروسوئیچ درگیر میشود و در نهایت به مکانیزم میکروسوئیچ میرسیم که وظیفه تعیین حد بالا و پایین موتور را بر عهده دارد. یعنی جایی که موتور در بالا و پایین درب میایستد.
چرخدندههای واسطه
چرخ دنده محرک موتور ساید (جاخاردار)
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید چرخ دنده محرک موتور ساید (جاخاردار) به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
چرخ دنده محرک موتور ساید ( شش ضلعی )
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید چرخ دنده محرک موتور ساید ( شش ضلعی ) به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
چرخ دنده واسطه موتور ساید
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید چرخ دنده واسطه موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
چرخ دنده میکروسویچ موتور ساید
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید چرخ دنده میکروسویچ موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
خورشیدی
در موتورهای ساید، نمونههای مختلفی از چرخدنده، جهت انتقال حرکت، استفاده شدهاست. یکی از این چرخدندهها که معمولاً روی صفحه پلیت نصب میشود، خورشیدی میباشد. خورشیدی حرکت را از موتور گرفته و به صفحه پلیت انتقال میدهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید خورشیدی صفحه پلیت موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
پایه ستاره ای
از پایه ستاره ای و یا پایه خورشیدی کرکره برقی برای نصب اندکپ بلبرینگ و موتور توبلار کرکره برقی به صفحه پلیت استفاده می کنیم. به دو روش جوش دادن و اتصال پیچ و مهره ای می توان پایه خورشیدی (پایه ستاره ای) را به صفحه پلیت موتور توبلار متصل کرد. پایه ستاره ای مخصوص موتور توبلار (تیوبلار) لوله ای و توکار است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید پایه ستاره ای به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
سیمپیچ
سیمپیچ موتورهای ساید متشکل از روتور و استاتور بوده که باتوجهبه قدرت موتور متغیر میباشد. این سیمپیچها از جنس آلومینیومی و مسی هستند. سیمپیچهای مسی نسبت به آلومینیومی مقاومت دمایی بیشتری دارند به همین سبب، طول عمر سیمپیچهای مسی بسیار بیشتر از آلومینیومی است. همچنین موتورهای AC دارای یک سنسور حرارتی هستند که در صورت بالارفتن دمای سیمپیچ تا حد مشخصی، این سنسور، موتور را از کار میاندازد و تا زمانی که دمای سیمپیچ موتور بهاندازه کافی پایین نیاید، موتور کار نمیکند. این سنسور از فرسودگی زودهنگام موتور جلوگیری میکند. به همین سبب در صورت باز و بستهشدن مکرر درب، ممکن است با مشکل قطعشدن موتور مواجه شویم. بااینحال سیمپیچهای مسی به دلیل مقاومت بیشتر در برابر افزایش دما، طول عمر بسیار بالاتری نسبت به سیمپیچهای آلومینیومی دارند و معمولاً قطعی موتور برای موتورهایی است که سیمپیچ آنها آلومینیومی میباشد.
پایه گیربکس
پایه گیربکس موتورهای ساید معمولاً از جنس آلومینیوم تولید میشوند و چرخدندهها بر روی آن نصب میشود. همچنین موتور ساید بهوسیله پایهی گیربکس بر روی صفحه پلیت خود نصب میگردد.
میکروسوئیچ
از اصلیترین قطعات موتور ساید میباشد. وظیفهی میکروسوئیچ تنظیم حد بالا و پایین درب کرکرهبرقی است. ما حد بالای درب برقی یعنی زمانی که درب کاملاً جمع میشود و همچنین حد پایین آن یعنی زمانی که کرکره برقی بر روی زمین قرار میگیرد را با استفاده از میکروسوئیچ تنظیم میکنیم. نحوهی عملکرد میکروسوئیچ هم به این گونه است که دارای یک شاسی قطع کن میباشد که در زمان حرکت موتور با رسیدن به انتها و برخورد مهرههای مخصوص آن به شاسی قطع کن، موتور را متوقف میکند. معمولاً به دلیل قرارگرفتن میکروسوئیچ در کنار موتور و حساسیت آن، این قطعه دارای یک کاور است که بر روی آن قرار گرفته و از آن محافظت میکند. جنس این کاورها بسته به نوع موتور، فلزی یا پلاستیکی میباشد.
وظیفه اصلی کاور میکروسوئیچ، حفاظت از قطعه در مقابل آب و رطوبت میباشد. بههمینسبب هنگام تعمیر موتورهای ساید، در زمان شستشوی درب یا به هنگام بارندگی، بایستی دقت شود که آب وارد محفظه میکروسوئیچ نگردد؛ زیرا این میکروسوئیچها قطعات الکترونیکی هستند که نسبت به رطوبت حساسیت بالایی دارند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید میکروسویچ موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
کلید دستی
یکی از اجزای موتور ساید که نقش کنترل حرکت موتور را دارد، کلید دستی است. بیشتر موتورهای کرکره برقی که در بازار موجود هستند در زمان مونتاژ، کلید دستی بر روی آنها نصب شده است. کلید دستی دارای سه دکمه میباشد که برای بالا یا پایین کشیدن درب برقی و همچنین توقف آن استفاده میشود. با فشردن کلید اول از سمت بالا، موتور درب را به بالا میکشد. دکمه وسط برای توقف موتور بوده و دکمه سوم هم جهت موتور را عکس میکند و درب به پایین میآید. کلید دستی معمولاً دارای یک سیم بلند میباشد تا زمانی که موتور نصب شد، در پایین درب در محلی مانند یک کلید برق نصب شود و بهراحتی بتوان درب را بالا و پایین نمود.
انواع کلید دستی
کلید دستی سیمدار:
همانطور که اشاره شد اکثر موتورها این کلید را بر روی خود دارند. درصورتیکه موتور کلید دستی نداشته باشد، بهصورت جداگانه میتوان کلید دستی را خریداری نمود و بر روی موتور نصب کرد. به این نوع از کلید دستیها، کلید دستی معمولی یا کلید دستی سیمدار میگویند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید کلید دستی سیمدار موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
کلید دستی وایرلس
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، نوعی دیگر از این کلیدها در بازار تولید شدهاست که فاقد سیم هستند و سیستم عملکرد آنها بهصورت لرنینگ یا بلوتوثی میباشد. این کلیدها شبیه به کلیدهای برق هستند و دقیقاً مثل نوع قبلی دارای سه دکمه برای کنترل حرکت موتور میباشند. برای نصب کلید دستی، ابتدا باید آن را بر روی مدارفرمان موتور ساید تنظیم کرد و سپس در محل موردنظر بدون اینکه کابل برقی به آن متصل باشد، نصب نمود.
مدارفرمان و ریموت
یکی دیگر از اجزای مهم موتورهای کرکرهبرقی مدار فرمان و ریموت است. ریموتها مانند کلیدهای دستی هستند با این تفاوت که کلیدهای دستی در یک محل ثابت نصب میشوند. اما ریموتها را مانند یک جاکلیدی میتوانیم همراه خود داشته باشیم. یکی از مزایایی که ریموتها نسبت به کلیدهای دستی دارند این است که کلیدهای دستی به دلیل اینکه ثابت هستند باید در مکانی نصب شوند که امن باشد تا غریبهای به آن دسترسی نداشته باشد. برای همین کلیدهای دستی درون ساختمان قرار میگیرند. گاهی اوقات بهمنظور امنیت بیشتر، کلیدهای دستی را از کار میاندازند. برای اینکه ریموتها را بتوانیم با موتور تنظیم کنیم، نیاز به یک وسیله دیگر داریم. برای این کار ما از مدار فرمان استفاده میکنیم. مدار فرمان و ریموت بهوسیله امواج مغناطیسی با هم ایجاد ارتباط میکنند. به صورتی که ریموت با فرستادن امواجی با فرکانس مشخص، دستور را به مدار فرمان انتقال میدهد و مدارفرمان دستور صادره از ریموت را به موتور منتقل میکند. در نهایت عملیات بالا و پایین شدن درب انجام میگیرد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید پمدار فرمان ساید سیگما به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید مدار فرمان ساید داینامیک به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید مدار فرمان توبلار آرتور به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید مدار فرمان توبلار رویال به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
انواع ریموت
ریموت کد لرنینگ
یکی از رایج ترین مدل ریموت درب کرکره ای ریموت کد لرنینگ است که برای ست کردن آن با موتور کرکره ای باید کار زیر را انجام دهید
باید درب رسیور را باز کنید و کلید شناسایی کنترل را پیدا کنید و دو ثانیه انگشت خود را بر روی آن نگه دارید. پس از رها کردن دکمه صفحه LED داخل رسیور روشن میشود. بعد از روشن شدن صفحه باید بلافاصله کلید اول ریموت را به مدت دوثانیه فشار دهید. بعد از این مرحله LED تایید ریموت را با چند چشمک اعلام میکند.
بدین ترتیب ریموت کد لرنینگ با موتور درب کرکره ای به خوبی ست میشود و از این به بعد خواهید توانست درب کرکره ای را به وسیله ریموت باز و بسته کنید.
ریموت دیپ سوئیچ
از ریموت های دیپ سوئیچ اغلب برای موتورهای ساید استفاده میشود زیرا این ریموت ها نسبت به ریموت های کد لرنینگ قوی تر هستند و موتورهای ساید نیز نیاز به ریموتی قوی تر از موتورهای توبولار دارند. نحوه ست کردن این ریموت ها برای درب کرکره ای به صورت زیر است
برای تنظیم ریموت دیپ سوئیچ با موتور ساید باید ابتدا درب ریموت را باز کنید. برای باز کردن درب ریموت باید ابتدا پیچ های ریزی که در پشت درب هستند را به وسیله پیچ گوشتی باز کنید. بر روی برد ریموت 8 عدد کلید وجود دارد. این 8 عدد کلید را باید بچینید. هر طور که آن ها چیدید باید بر روی رسیور هم نیز همین چینش را انجام دهید. با انجام این کار ریموت به وسیله رسیور شناخته خواهد شد و با آن تنظیم میشود.
ریموت بلوتوثی
ریموت بلوتوثی نیز نوع دیگری از ریموت های درب کرکره ای است که میتوان به وسیله آن درب برقی را به راحتی باز و بسته کرد. ریموت بلوتوثی کمتر از مدل های دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. نکته ای که در تنظیم این ریموت ها با موتور دستگاه وجود دارد این است که این ریموت ها برای تنظیم شدن نیازی به رسیور اصلی ندارند. نحوه تنظیم کردن این ریموت با موتور به شکل زیر است
برای ست کردن ریموت و موتور باید ریموت خام و ریموتی که از قبل کددهی شده است را به همدیگر نزدیک تر کرد. به این صورت مچ خواهند شد.
فرکانس ریموتها
ریموتها دارای فرکانسهای مختلفی هستند. بیشتر ریموتها دارای فرکانس 433 مگاهرتز میباشند. ریموتها با فرکانس 315 و 350 مگاهرتز هم در بازار موجود میباشند. همانطور که گفتیم ریموتها باید بر روی مدارفرمان تنظیم شوند تا امواج مغناطیسی بین مدارفرمان و ریموت منتقل شود. برای تنظیمکردن ریموت بر روی مدارفرمان حتماً بایستی هر دو دارای فرکانس مشابه باشند تا عمل کددهی یا تنظیمکردن بهدرستی انجام گیرد.
نحوه کددهی (تنظیمکردن) ریموتها
معمولاً به سه طریق ریموتها و مدارفرمان با هم تنظیم میشوند. درواقع ریموتها از نظر کددهی به سه نوع تقسیمبندی میشوند و هر ریموت از یک روش کددهی پشتیبانی میکند. رایجترین روش تنظیم یا کددهی برای ریموتهایی است که به روش لرنینگ تنظیم میشوند که بسته به نوع و شکل ظاهری مدارفرمان، بر روی بدنه آن یک دکمه به نام دکمه لرن یا لرنینگ وجود دارد که با فشردن آن چراغ مدارفرمان شروع به چشمکزدن میکند و پس از آن دکمههای ریموت را یکبهیک فشار میدهیم تا تمامی جهات ریموت کار کند و این روش کددهی بهصورت لرنینگ میباشد.
دو نوع ریموت با روشهای کد دهی دیگر هم وجود دارد که امروزه کمتر استفاده میشود که با نام ریموت بلوتوثی و دیپ سویچ شناخته شدهاند.
صفحه پلیت موتور توبلار کرکره برقی
جهت اتصال درام کرکره برقی به پروفیل نیاز به قطعه ای است به نام صفحه پلیت. صفحه پلیتی که تصویر آن را مشاهده می کنید، صفحه پلیت موتور توبلار کرکره برقی است که پایه ستاره ای یا پایه خورشیدی به آن متصل می شود (از طریق جوش). صفحه پلیت ها به صورت یک جفت ارائه می شوند که از یک طرف موتور توبلار و از طرف دیگر اندکپ بلبرینگ به آن ها متصل می شود. صفحه پلیت به پروفیل جوش داده می شود. پوشش این نوع از صفحه پلیت گالوانیزه است و ضخامت ورق آن ۳ میلیمتر است. این صفحه، در واقع صفحه های کناری کرکره برقی است.
صفحه پلیت موتور توبلار
- مناسب برای موتور توبلار کرکره برقی
- عرضه به صورت جفت
- بدنه: آهنی
- نوع: شیاردار
- ضخامت ورق: ۳ میلیمتر
- پوشش: گالوانیزه
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریدکلید دستی وایرلس موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
صفحه پلیت موتور ساید کرکره برقی
یکی از یراق آلات و لوازم جانبی موتور ساید کرکره برقی، صفحه پلیت آن می باشد که شامل چرخ دنده ها و گیربکس (Gearbox)، زنجیر، پاراشوت یا ترمز ایمنی موتور ساید کرکره برقی و دیگر متعلقات می شود.
این نوع از گیربکس (گیربوکس) مخصوص موتور ساید کرکره برقی است که به آن موتور زنجیردار و زنجیری کرکره برقی نیز گفته می شود. صفحه پلیت موتور سایدی که تصویر آن را مشاهده می کنید، از نوع سه پیچ است و قابلیت اتصال به موتورهای ساید کرکره برقی با توان های ۳۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم از نوع ای سی و دسی (AC/DC) را دارد. صفحه پلیت (Plate) موتور ساید کرکره برقی وظیفه انتقال توان از شفت موتور ساید به لوله شفت کرکره برقی را برعهده دارد.
صفحه پلیت موتور ساید کرکره برقی، در دو نوع سرعت استاندارد و سریع(High Speed) یا سرعت بالا (پرسرعت) تولید می شوند. . صفحه پلیت و گیربکس آمده در تصویر از نوع نرمال و با سرعت استاندارد می باشد.
تعداد دندانه های چرخ دنده خورشیدی کوچک این صفحه پلیت ۹ عدد است و تعداد دندانه های چرخ دنده خورشیدی بزرگ آن 47 عدد است. این یعنی نسبت تبدیل گیربکس در این صفحه پلیت موتور کرکره برقی ساید عدد 5.2 است. به این نکته توجه کنید که علاوه بر کیفیت موتور، کیفیت و ضخامت صفحه پلیت و یراق آلات آن اهمیت زیادی دارد.
صفحه پلیت موتور ساید
- نام محصول: صفحه پلیت و گیربکس موتورساید کرکره برقی پرسرعت و سری
- تعداد پیچ: سه پیچ و سه پایه
- پاراشوت(ترمز ایمنی): دارد
- ضخامت ورق صفحه: ۳ میلیمتر و ۳.۵ میلیمتر
- مناسب برای موتور های ساید با توان ۳۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم
- میزان سرعت: نرمال و استاندارد
- سطح کیفی: درجه ۱
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریدصفحه پلیت موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
اندکپ
از دیگر یراقآلات موتور ساید میتوان به اندکپ اشاره کرد. همانطور که گفته شد موتور بر روی صفحه پلیت سمت موتور نصب میشود. در طرف دیگر در صفحه پلیت دوم و در انتهای شافت اندکپ نصب میشود و بر روی صفحه پلیت محکم میگردد. بلبرینگی در اندکپ قرار دارد تا در زمانی که از سمت دیگر، موتور اقدام به چرخش شافت کند، اندکپ هم با شافت بچرخد. درواقع اندکپ نقش هرزگرد را ایفا میکند. برای همین به صفحه پلیت دوم موتور ساید، صفحه پلیت هرزگرد هم گفته میشود. اندکپها به دو صورت پلاستیکی و فلزی تولید میشوند. سایز اندکپ مورداستفاده برای موتور ساید، 4 اینچ و برای موتور توبلار 3 اینچ میباشد. به این دلیل که شافت مورداستفاده برای موتور توبلار در حالت کلی 3 اینچ و برای موتور ساید 4 اینچ میباشد. البته معمولاً برای موتورهای با وزن 300 و 600 کیلوگرم، سایز شافت 4 اینچ است ولی بسته به نوع، کارکرد و همچنین برند موتور، برای وزنهای بالاتر از 600 کیلوگرم، سایز شافت مورداستفاده برای موتور هم افزایش مییابد. برای موتور توبلار وزن 230 و 300 کیلوگرم هم سایز شافت 4 اینچ میباشد.
اندکپ فلزی 110 با بلبرینگ
- تعداد بلبرینگ یک عدد می باشد.
- جنس آن فلزی می باشد.
- درام مورد استفاده 4 اینج می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریدکلید دستی وایرلس موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
اندکپ فلزی 90
- تعداد بلبرینگ یک عدد می باشد.
- جنس آن فلزی می باشد.
- درام مورد استفاده 3 اینج می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریدکلید دستی وایرلس موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
اندکپ پلاستیکی 90
- تعداد بلبرینگ دو عدد می باشد.
- جنس آن پلاستیکی می باشد.
- درام مورد استفاده 3 اینج می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریدکلید دستی وایرلس موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
پولک سمت موتور
در موتورهای کرکره برقی یک عدد از این پولکی در سمت موتور مورد استفاده قرار می گیرد که به درام اصلی جوش داده می شود.
جنس این پولک، ورق آهن آبکاری شده می باشد.
پولک سمت موتور
- جنس: آهن
- درام مورد استفاده 4 اینج می باشد.
- ۱۱x۱۱x۰.۵ سانتیمتر
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید پولک سمت موتور ساید به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.
پولک سمت اندکپ
در موتورهای کرکره برقی دو عدد از این پولکی در سمت اندکپ مورد استفاده قرار می گیرد که به درام اصلی جوش داده می شود.
جنس این پولک، ورق آهن آبکاری شده می باشد.
پولک سمت اندکپ
- جنس: آهن
- درام مورد استفاده 4 اینج می باشد.
- ۱۱x۱۱x۰.۳ سانتیمتر
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید پولک سمت اندکپ به جزئیات محصول مراجعه فرمایید.